Má-li podnik úspěšně fungovat i po odchodu svého majitele, je potřeba vše pečlivě naplánovat, připravit, což není otázka pouhých několika týdnů. Průzkum PwC ČR ukazuje, že to většina tuzemských firem již nenechává náhodě. Napsal to server ProByznys.info.

Téměř čtyři pětiny (78 %) českých podnikatelů si podle průzkumu uvědomuje, že nadejde den, kdy budou muset předat firmu dál, a proto plánují svoje aktivní nástupnictví. Ať už tím, že cíleně připravují své potomky na převzetí vedoucí role v podniku, nebo třeba nastavují ve firmě procesy, které umožní její převzetí strategickým či finančním investorem.

Má-li podnik úspěšně fungovat i po odchodu svého majitele, je potřeba vše pečlivě naplánovat, připravit, a vězte, že to není otázka několika týdnů,“ říká partner ve společnosti PwC Česká republika David Borkovec.

Například typická česká rodinná firma je většinou řízena tak, aby přesně odpovídala potřebám majitele a trhu. Týká se to zejména systému řízení, nastavení a kontroly cílů, ale také plánování.

Informace o financích, provozu a ostatní provozní dokumentaci má často jen vedoucí týmu či majitel, v lepším případě zaevidovanou, v horším případě jen ve své hlavě. Prodej nebo předání společnosti tak bude jistě vyžadovat přípravu. V opačném případě může předání dopadnout fiaskem.

Zkušenosti i ze zemí s dlouhodobou tradicí rodinných firem podle Borkovce ukazují, že předání další generaci přežije jen každá třetí. Pokud není nástupce v rodině, je potřeba firmu pečlivě připravit na prodej.

To především znamená zajistit, aby dokázala fungovat i bez osoby stávajícího majitele, a měla jasnou vlastnickou, organizační a finanční strukturu,“ dodává Borkovec.

Majitelé a šéfové českých firem si také snaží vychovat odborníky a manažery, kteří pak budou klíčovými zaměstnanci jejich podniku. Téměř tři čtvrtiny (74 %) dotázaných proto zapojuje do strategických rozhodnutí i manažery, kteří nejsou členy představenstva firmy.

Zejména v rodinných firmách bývá motivace manažerů, kteří nejsou členy rodiny klíčová. „Musí mít jasně nastavená pravidla řízení a kariérního růstu. Je potřeba oddělit role vlastníků a manažerů. Pro schopného manažera může být demotivující, když ho v kariérním růstu z nenadání přeskočí někdo výrazně méně schopný, jen proto, že je z rodiny. Firma tímto může ztratit klíčového člověka,“ upozorňuje Borkovec.

Máte nějaké zkušenosti s prací v rodinné firmě?

Řekněte nám to pod tímto článkem nebo na Facebooku.

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit