Česká pošta nesmí své doručovatele kontrolovat pomocí zařízení GPS. Zakázal jí to Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). Pošta s rozhodnutím nesouhlasí a chce se obrátit na soud. Pokud pošta nařízení ÚOOÚ neuposlechne, hrozí jí podle předsedy úřadu Igora Němce pokuta. Uvedl to server Zprávy.rozhlas.cz.

Monitorování doručovatelů je podle Němce možné pouze ve výjimečných případech, například pokud se pohybují v nebezpečných oblastech. Plošné monitorování ale úřad odmítá.

Němec uvedl ve vysílání Radiožurnálu, že praxe České pošty porušuje soukromí, na které mají lidé nárok i v zaměstnání. „V každém případě tu máme zákony – judikatury například Evropského soudu, že zaměstnanec má právo na soukromý život i v zaměstnání, a dokonce náš zákoník práce hovoří o tom, že monitorovat zaměstnance je nepřípustné,“ uvedl.

Česká pošta podle svého mluvčího Ivo Mravinace využije všech možných opravných prostředků: „Pravděpodobně se obrátíme na správní soud, aby posoudil, nebo spíše rozhodl, že Česká pošta nepostupuje v rozporu se zákonem.“

Podle Mravinace pošta své zaměstnance nesleduje a ani nemůže sledovat. „Přístroje, které nosí naše doručovatelky – je to samozřejmě s jejich souhlasem – nejsou zapojeny on-line,“ říká Mravinac.

Přístroje zapojené na satelit podle Mravinace šetří náklady a dávají šanci optimalizovat pochůzkovou trasu. „Zaměstnanec ráno, když přijde do práce, nafasuje krabičku, kterou nosí neustále při sobě. Krabička zaznamenává aktivní body, které jsou pro nás doručovací adresy. Když přijde nazpátek na poštu, krabičku odevzdá, data se sehrají a anonymně se posílají na centrálu, kde dochází k vyhodnocení pochůzkové trasy – pokud jde o vzdálenost, zátěže a podobně,“ vysvětluje.

Podle mluvčího se data nikdy nepárují s konkrétním daným jménem, i když by to podle něj teoreticky propojit šlo. „Proto jsme ÚOOÚ navrhli možnou obměnu technologie, aby to nešlo spárovat ani po delším čase. Ani na to úřad nepřistoupil,“ říká mluvčí.

Přístroj má podle něj i další využití. Poště pomůže při reklamacích v případech, kdy zákazník tvrdí, že se u něj doručovatel nezastavil a přitom má zaměstnanec v doručované knize zapsáno, že se pokusil zásilku doručit.

„V tomto případě by bylo reklamační řízení velice jednoduché, protože bychom dokázali dohledat, že v konkrétní dobu tam skutečně náš doručovatel byl,“ představuje další výhodu Mravinac.

Máte zkušenost s nějakou formou sledování svým zaměstnavatelem?

Řekněte nám to pod tímto článkem nebo na Facebooku.

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit