Pilotů přibývá. O získání „řidičáku“ na letadlo je stále větší zájem. Potvrzuje to i instruktor Tomáš Panocha, který na roudnickém letišti provozuje několik letadel. Napsal to server Deník.cz.

Získat pilotní průkaz přitom není tak nákladná záležitost, jak by se mohlo zdát. „Je to minimálně 42 tisíc korun, což je dvacet letových hodin v rámci výuky. Někomu to stačí, aby se vše naučil, někdo potřebuje více hodin. Neexistuje, aby se u nás stal pilotem někdo, kdo nezvládá vše dokonale a na sto procent. Takže spousta lidí potřebuje například 30, 35 hodin, od toho se potom odvíjí cena,“ přiblížil instruktor.

Následují zkoušky z teorie i praxe. Po jejich úspěšném splnění může nový pilot usednout do letounu kategorie ultralight. „Někteří lidé se spokojí s tímto pilotním průkazem, ale někteří další, především mladí, to berou jako základ. Následně si mohou udělat průkaz obchodního pilota a později se mohou dostat i do pilotní kabiny velkých dopravních letadel,“ vysvětluje instruktor a upozorňuje, že žákům a absolventům nesmí chybět pokora.

I když jsou stroje velmi dokonalé, jsou to jen stroje. Pilot musí vždy předvídat, vždy musí mít plán B, co kdyby vysadil motor nebo něco podobného. Často se stává, že mladí piloti něco nalétají a myslí si, že si mohou dovolit vše. Tak to rozhodně není. Říká se, že kritický bod je 200 nalétaných hodin. Tehdy ztrácejí piloti zábrany, což je strašně špatně. Může to skončit tragicky,“ varuje Tomáš Panocha, který má nalétáno 7300 hodin.

K čemu noví piloti své, nebo půjčené stroje využívají? „Nejčastěji na cestování. S ultra-lighty se dá pohodlně cestovat po celé Evropě. Není to tak, že by naši absolventi létali jen okolo Roudnice. Spousta jich létá například do Chorvatska nebo na Slovensko. Je to pohodlnější a rychlejší než autem,“ vysvětluje majitel letecké školy Tomáš Panocha.

Vyčíslit náklady například cesty k moři do Chorvatska není podle něj jednoduché. „Pokud letí vlastním strojem, je potřeba k nákladům na palivo připočítat údržbu stroje po celý rok, opotřebení a tak dále. Ale pokud pilot letí s půjčeným letadlem například od nás, tak ho letová hodina stojí 1800 až 2000 korun. Na pobřeží Chorvatska jste z Roudnice přibližně za tři a půl hodiny. Cesta se dá zvládnout pohodlně bez mezipřistání. Stroje mají dolet až 1600 km na jednu nádrž,“ vypočítává Tomáš Pa-nocha, který se sám několikrát vydal na cestu po mnoha zemích.

Nejdále jsem byl asi v Makedonii. S kamarády jsme v roce 2010 také absolvovali expedici, kdy jsme obletěli Balkán. Byli jsme postupně v deseti zemích,“ vzpomíná roudnický pilot.

Po získání pilotního průkazu se podle něj musí nový pilot rozhodnout, jakou cestou se vydá, zda pořídí vlastní letadlo, nebo si ho bude půjčovat.

Ultralight lze koupit od 80 tisíc do čtyř milionů. Nevýhodou levných je velká spotřeba a nízká rychlost. Slušné letadlo je tak od půl milionu korun. Roční náklady na údržbu, hangár a tak dále jsou zhruba padesát tisíc,“ přiblížil.

Chtěli byste se stát profesionálním pilotem?

Řekněte nám o tom pod tímto článkem nebo na Facebooku.

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit