Zaměstnanci v Česku oceňují v nabídce benefitů především dovolenou navíc a dobrý výběr aktivit pro volný čas. Zároveň požadují, aby si je mohli vybírat podle svých potřeb a možností. Dostáváme se do doby, kdy je třeba, aby poskytovatel benefitů i společnosti znali přesné požadavky pracovníků a podle toho jim uzpůsobili i firemní výhody, tvrdí personální ředitelka Sodexa Yordanova. Pomoci k tomu má postupná digitalizace a sloučení dříve papírových poukazů, včetně stravenek, do jedné karty, dodává.

Co pro lidi dnes znamená pracovní benefit?

Pracovníci dnes už za benefit nepovažují například telefon, notebook či firemní auto. Mnohem víc se zajímají o celé benefitní programy. Pro zaměstnance je více než dřív důležitější volný čas a chtějí ho umět dobře zkombinovat se zaměstnáním. Práce a osobní život jsou v současnosti obecně hodně propojené.

Jaké jsou tedy hlavní trendy?

Jedním z těch největších je takzvaná individualizace. Benefity se přizpůsobují lidem a jejich potřebám. Dnes již neplatí, že všichni budou spokojeni, když dostanou stravenky či poukaz na dovolenou. Musíme zohledňovat konkrétní potřeby jednotlivců. Lidé se také dívají mnohem více do budoucnosti. Chtějí se rozvíjet, učit se novým dovednostem. Zároveň platí, že se nechtějí spokojit jen s tím, co mají i všichni ostatní.

Jak na to reagují společnosti včetně té vaší?

V našem případě se snažíme jít příkladem ostatním. Proto sbíráme zpětnou vazbu od našich zaměstnanců. Na základě vnitřního testování jsme vytvořili systém benefitů tak, aby vyhovoval každému. V programu Cafeteria jsme například vybrali na základě názoru našich pracovníků čtyři kategorie − rodina, digitální zábava, sebevzdělávání a zdraví. Pak celý systém benefitů upravujeme a přizpůsobujeme. Kromě samotného uzpůsobování se potřebám jednotlivců je klíčová také pravidelná aktualizace balíčku. Což souvisí právě s dynamikou doby. Potřeby lidí se mění a není dobré, pokud zaměstnavatel zůstane u jednoho balíčku a nebude reagovat na potřeby zaměstnanců.

Jak přizpůsobování se potřebám lidí vypadá v praxi? Pokud například zaměstnanec stále dostává papírové stravenky.

Omezovat se jen na stravenky není dobrý krok. Nemůžeme počítat s tím, že jimi firma vyřeší veškeré potřeby lidí, které vyplývají z benefitního systému. Proto nastupuje digitalizace. V případě stravování se papír nahrazuje kartou. Díky tomu můžeme pochopit, co lidé chtějí, a můžeme se jim přizpůsobit. Například víme, které restaurace navštěvují, a podle toho jim můžeme zasílat nabídky akcí a různé slevy.

Myslíte si, že toto je budoucnost stravenek?

Kartičkou to rozhodně nekončí. Zaměstnavatelé se budou vždy starat o potřeby svých zaměstnanců. Nemyslím si, že bude důležité, přes jaké zařízení, kartu či mobilní telefon bude možné benefit využít. Klíčové bude, že všechny tyto nástroje budou pro uživatele stále intuitivnější. Do budoucna to znamená, že díky získaným datům bude uzpůsobování mnohem jednodušší. Podle mě se už v blízké budoucnosti stane, že díky benefitní kartě bude její poskytovatel vědět, kde daný člověk jí, kde a kdy nakupuje, zda podporuje charitu a tak podobně. A na základě těchto dat bude moci posílat relevantní informace, které ho zasáhnou přesně v době, kdy se mu budou hodit.

Jaká je situace ale teď?

Lidem ještě chvíli potrvá, než si na digitalizaci zvyknou. Firmy sice na karty postupně přechází. Je důležité ale na obměnu připravovat nejen je, ale i zaměstnance.

V jaké konkrétní podobě zaměstnanec poté změnu pocítí?

Jako příklad lze uvést náš Multi Pass Card. Na této kartě mají zaměstnanci kredit jak na stravování, tak na volnočasové aktivity. Zároveň máme i mobilní aplikaci, kde je možné si najít nejbližší provozovnu, kde mohu benefit uplatnit. Nejsou potřeba žádné brožury. Stejně tak je možné využít i platební aplikaci. Z hlediska firemních HR specialistů je poté výhoda v tom, že budou mít přehled, co pracovníci využívají, a mohou jim dále nabídku benefitů uzpůsobovat přímo ve firmě.

Jsou společnosti otevřené testování nových benefitů, nebo stále raději zůstávají u tradičních forem?

Nízká nezaměstnanost a celkový vývoj českého trhu práce vede firmy k tomu, že si uvědomují, že musí být aktivní a musí umět přilákat nové pracovníky. A nejde pouze o otázku platu. Lidé chtějí kromě peněz ještě jinou přidanou hodnotu. Je poté na firmách, jak dokážou být kreativní a inovativní a jak se budou umět postarat o své zaměstnance.

Zdroj: www.ihned.cz 

-lhe-

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit