Deník ale zjistil, že valná většina domácích firem je optimistická. Alespoň v tom, že zastává názor, že krize firmu nezkosí. Podle deníku Hospodářské noviny právě neustálé hrozby krizí do jisté míry vysvětluje, proč jsou odpovědi ze šesti desítek tuzemských firem nečekaně optimistické: Přes 53 procent respondentů totiž podle zjištění Hospodářských novin čeká letos lepší hospodářské výsledky než loni, více než dvě třetiny účastníků ankety chtějí udržet či zvýšit zaměstnanost, s výrazným propouštěním počítá jen pět procent.
Řada manažerů ale přiznává, že budou držet zisky při klesajících tržbách za cenu snižování nákladů. Nemusí přitom jít o rozdávání výpovědí. Například ČEZ vyčleňuje obslužné činnosti na externí firmy. „Zeštíhlovaní“ pracovníci mají ale pod novým zaměstnavatelem často nižší úvazky i výplaty.
Některé firmy – což je podle zjištění deníku HN třeba i případ Vamberecké krajky, jejíž zisk se potácí kolem nuly – si další pokles prostě nemohou dovolit. Šéfové velkých podniků, jako je Eurovia či Skanska, sice podle deníku HN čekají vesměs stabilní či „mírně“ horší hospodaření, v plné síle ale krize dopadá na menší hráče. A nejde jen o propad daný omezením veřejných i soukromých investic. Zástupci malých a středních firem často podle HN kritizují to, že velké firmy v honbě za zakázkami nabízejí často dumpingové ceny a pak se hojí na lukrativní předražené práci pro státní sektor.
-pda-