Prvním bude elektrotechnický koncern ABB, který v zóně postaví novou továrnu. Významné investice v hradeckém kraji čekají i zónu Vrchlabí, která je navázána na rozvíjející se závod automobilky Škoda Auto.
„Zóna Krkonošská je v Trutnově jediným volným rozvojovým prostorem,“ řekl ČTK starosta třiatřicetitisícového Trutnova Ivan Adamec. Staré tovární budovy ve městě, například po bývalém Texlenu, se podle něj dají k nové průmyslové výrobě využít jen obtížně. Hlavní překážkou je jejich špatná dopravní obslužnost. Rozvoj zóny by měl pomoci snížit nezaměstnanost, která na Trutnovsku činí téměř devět procent a je nejvyšší v kraji.
Dosud v zóně Krkonošská vznikl obchodní park s deseti obchody v čele s prodejnami Tesco a OBI. Obchodní plocha areálu činí 22 tisíc metrů čtverečních, součástí je 860 parkovacích míst. V parku našlo práci několik set lidí.
Koncern ABB by měl do nového závodu investovat 150 milionů korun a vytvořit by měl přes 100 nových pracovních míst. Nyní pro ABB v Trutnově pracuje 350 lidí. Nový provoz má být otevřen na konci roku 2014 a měl by pokrýt vyšší poptávku po systémech řízení rozvoden. „O investice v zóně se zajímají i další investoři. Jednání s nimi jsou zatím na začátku,“ uvedl Adamec.
Pro hradecké hejtmanství je prioritou rozvoj zóny Vrchlabí. Z veřejných peněz by do podpory zóny mělo jít asi 700 milionů korun. Hlavní část pohltí opravy silnic, letos by se například mělo začít s opravou rozbité cesty mezi Horkou u Staré Paky a Studencem. Veřejné peníze půjdou i do výkupů pozemků, demolic, terénních úprav, výstavby protipovodňového kanálu. Vrchlabí si s pomocí dotace postaví i nový stadion, protože původní hřiště ustoupilo automobilce.
Nejvíce zaplněnou zónou v kraji zůstává zóna v Jičíně, v níž největší závody patří firmám Continental, AEG, Ronal, C.S.Cargo a Kobit. Posledním významnějším investorem v zóně je elektrotechnická firma Microrisc, která v ní v květnu hodlá otevřít výzkumné a technologické centrum.
Z nedávného průzkumu mezi podnikateli, který udělal Svaz průmyslu a dopravy, vyplynulo, že výhrady ke krajské podpoře průmyslových zón a nových investičních projektů má jen necelá třetina firem. Například v sousedním Pardubickém kraji má výhrady 60 procent podnikatelů. Podle radního hradeckého kraje Karla Janečka je to dáno tím, že kraj úspěšně zorganizoval rozvoj zóny Solnice, jež je spjatá s rozvojem závodu Škody Auto v Kvasinách na Rychnovsku.
Stát a kraj zónu od roku 2006 v souhrnu podpořily sumou 1,7 miliardy korun. Největší část peněz šla do oprav silnic. Součástí byly i stavba požární stanice v Rychnově, čistírny odpadních vod v Solnici či opravy škol.
Jaký máte názor na existenci průmyslových zón?
Povězte nám ho pod tímto článkem nebo na Facebooku.