Čtyřnásobná matka Petra Plemlová vybudovala doslova v obýváku na koleni firmu, která má dnes 30 zaměstnanců a měsíční obrat kolem tří milionů korun. Začala prodejem látek a šitím moderních látkových plen, postupně do portfolia značky Unuo zařadila také oblečení či biokosmetiku. Přes těžké začátky se dokázala přenést. "Všechno zlé je pro něco dobré," říká sebejistě.

Když se s mladou podnikatelkou Petrou Plemlovou setkáváme v karlínském podniku Premier Mercato, nikdo by nehádal, že je tato štíhlá energická brunetka už čtyřnásobnou matkou – a právě díky potřebám pro své ratolesti se jí podařilo na koleni vybudovat společnost Unuo s třímilionovým měsíčním obratem.

V současné době žije a pracuje v Táboře, podnikat ale začínala v hlavním městě. Pochází z Krnova, jak napovídá přízvuk. "Ano, jsem z tamaď," usmívá se široce. Na otázku, co ji ze severu Moravy přivedlo na druhý konec republiky, Petra Plemlová odpovídá: "Odešla jsem za prací. Jsem vystudovaná učitelka v mateřské škole. Rok jsem si kdysi zkusila učit ve zvláštní škole, ale nemám na to nervy."

Region, ze kterého pochází, je podle jejích slov trochu nepohostinný a vykořeněný. "Je rázovitý, jak by řekl Nohavica. Ve vzduchu totiž schází kus historie. Usoudila jsem, že to není nic pro mě, a dnes už na Ostravsko jezdím jen za rodinou."

Taje látkování

Po neúspěšné učitelské zkušenosti přišla možnost pracovat u Českých drah, a tak Petra Plemlová sbalila kufry, dvě děti, a s očekáváním vystoupila na vlakovém nádraží hlavního města, ve kterém zůstala následující čtyři roky. A když si dodělávala vysokou školu a byla na rizikovém těhotenství se třetím potomkem, pustila se do podnikání s látkami.

"Manželství mi v tu dobu už moc nefungovalo a já si spočítala, že se nemůžu spolehnout ani na muže, ani na zaměstnání. Jen sama na sebe," vypráví. K látkám a šití ji před pěti lety přivedla tehdejší sousedka, u které viděla moderní látkové pleny. Petra Plemlová nakoupila látky a začala testovat své dovednosti tak, že ušila "moderní" výbavičku pro nejmenší dítě.

Jako malá byla zvyklá doma pomáhat a různě si přivydělávat zavařováním, háčkováním nebo právě šitím. "Skvěle mě to připravilo na život, naučila jsem se vždycky všechno vymyslet, když nebyly peníze, a osvojila jsem si ruční práce." V dětství přitom nemohla tušit, jak moc se jí to v budoucnu vyplatí.

Žádný velkoobchod s látkami jí ale nechtěl prodat jen pár metrů, nýbrž celé role. A tak měla doma dvě, tři, deset rolí, až prý musela sedačku z obýváku darovat sestře. Čtvrté dítě bylo na cestě a Petra Plemlová tu dobu líčí s takovým nadšením, jako by ji péče o potomky vůbec nevyčerpala. "Naopak, mě to naplnilo. S prvním dítětem je kojení, přebalování a oblékání hodně náročné. U druhého už to jde lépe, třetí zvládáte velmi dobře a u čtvrtého ani nevíte, že to děláte."

Jsem spíš na gumáky

Z původně malého internetového obchůdku, kde mladá matka přeprodávala zbytky látek, které nespotřebovala při výrobě výbav pro vlastní děti, se stalo podnikání se vším všudy před necelými čtyřmi lety. Tehdy vznikly první plenky na prodej.

Tou dobou měla Petra Plemlová za sebou těžkou zkušenost s bývalým manželem. Vážně psychicky onemocněl a zničil celý jejich byt na Palmovce. "Nakonec jsme to s dětmi zvládli, ale bylo to náročné. Rozdala jsem děti rodině a dávala byt do pořádku. Sousedi i zákaznice mi tenkrát velmi pomohli, posílali dětem oblečení, jídlo i peníze. To byla opravdu velká injekce."

Nedotčené nezůstaly ani role s drahými látkami v biokvalitě. Na první pohled se zdály být zcela nepoužitelné, když je ale Petra Plemlová s pomocnicemi rozmotala, opak byl naštěstí pravdou. Vystříhala je a ušila z nich první produkt značky Unuo – moderní dětské plenky.

"Všechno zlé je pro něco dobré, takový přístup je třeba si zachovat. Když se stane taková věc, člověk má dvě možnosti: buď se zblázní, nebo ne. A když máte čtyři malé děti, tak se zkrátka nemůžete zbláznit," říká mladá podnikatelka rázně.

Jak Petra Plemlová popisuje, nikdy zcela nepřirostla k pražskému klimatu a stoprocentně sem nezapadla. Když jí jednou kamarádka navrhla přesun do Tábora, věděla, že je čas jít dál. Protože neměla kamenný obchod, ale e-shop, nebyla vázaná na konkrétní místo. "Nikdy předtím jsem v Táboře nebyla. Jela jsem za kamarádkou na návštěvu a opravdu to tam bylo fajn. Nejsem člověk do velkoměsta, jako holka z vesnice jsem spíš na ty gumáky."

Společnost srdcařů a látka pro kosmonauty

Ještě loni v lednu firma Unuo čítala pět zaměstnanců, dnes je jich třicet a Petra Plemlová o všech tvrdí, že do své práce dávají srdce. "Bude to znít jako klišé, ale my se opravdu snažíme fungovat jako rodina. Práci skutečně prožíváme a měsíční obrat se pohybuje okolo tří milionů," říká spokojeně zakladatelka společnosti, která už dávno neprodává jen látky a dětské pleny – v portfoliu má přibližně čtyři tisíce produktů: punčochy, oblečení všeho druhu, biokosmetiku i čaje.

Potisky na látky Petra Plemlová navrhuje a kreslí sama, na výrobě ostatního sortimentu spolupracuje s firmami po celém světě. Navázala kontakt také s Technickou univerzitou v Liberci a jako druhá společnost v Česku dostala Unuo možnost pracovat s outlastem, materiálem původně vyvinutým pro kosmonautiku.

V současné době má značka dvě platformy: e-shop Unuodesign, kde hrají hlavní roli látky od obyčejných materiálů až po biobavlnu, a e-shop Unuo, kde si může zákazník objednat oblečení pro své děti. Firma sídlí v Táboře a momentálně obývá čtyřpatrovou budovu.

Její šéfka Petra Plemlová o sobě říká, že je typický lídr workoholik, přísný na sebe i ostatní. "Na první pohled se může zdát, že jen prodáváme látky, ale zastřešujeme jejich výrobu, potisk, maloobchodní i velkoobchodní prodej a výrobu oblečení. Je toho opravdu hodně. Za tři roky jsme udělali velký kus práce." O tom svědčí také loňské druhé místo v projektu Český Goodwill, který oceňuje české firmy, jichž si lidé váží.

Unuo prý funguje jako komunita vzájemně si pomáhajících lidí. "Teď to vypadá, že jme nějaké sektářské hnutí, ale tak to není. Člověk se samozřejmě v první řadě musí spolehnout sám na sebe. Ale také není špatné vědět, že má kolem sebe lidi, kteří ho nenechají v úzkých." A právě to je podle Petry Plemlové na jejím byznyse nejvzácnější. "Máme takovýto kodex, a když k nám přijde někdo, kdo s ním není ztotožněný, posléze sám odchází, protože k nám nepřiroste, stejně jako já tenkrát k Praze."

Zdroj: www.ihned.cz 

Sdělte nám svůj názor pod tímto článekm nebo na Facebooku.

-lhe-

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit