Podle zkušeností personálních agentur se hlásí až na výjimky lidé do 35 let s výbornou znalostí angličtiny. Zájem mají především o práci v mezinárodních firmách, kde je hlavním komunikačním jazykem angličtina. Trend se tak obrací. V minulých letech vycestovala řada mladých lidí z Česka na jih Evropy, zájem měli hlavně o sezonní práce v cestovním ruchu a zemědělství. Od loňského léta naopak rychle narůstá zájem Jihoevropanů o český pracovní trh.
Přírůstek zahraničních pracovníků z jižní Evropy potvrzují podle Lidových novin i statistiky českého ministerstva práce a sociálních věcí. Jen v loňském roce přibylo mezi zaměstnanými cizinci 141 Italů, 86 Španělů, 52 Řeků a 49 Portugalců. Vzhledem k očekávanému prohlubování krize na jihu Evropy zřejmě budou letošní přírůstky znatelně vyšší.
Vysoká nezaměstnanost, dosahující u mladých Jihoevropanů 40 a více procent, postihuje nejen méně kvalifikované, ale i absolventy vysokých škol. Ti proto stále častěji reagují na inzeráty velkých českých společností, jež hledají nové zaměstnance. Příkladem může být podle Lidových novin mladoboleslavská Škoda Auto. Automobilka v loňském roce zaznamenala rekordní nárůst počtu uchazečů o zaměstnání z České republiky i zahraničí. Jsou mezi nimi i obyvatelé ze zemí jižní Evropy.
Zaměstnance z jižní Evropy láká v tuzemsku také oblast letecké dopravy. Společnosti Český aeroholding, Letiště Praha a ČSA zaměstnávají celkem 35 cizinců z jižní Evropy, tedy Řeků, Italů, Španělů a Portugalců. Komunikačním jazykem v naší firmě je čeština. Statistiku Jihoevropanů žijících v Česku dále podle listu navyšují majitelé a provozovatelé restaurací a pizzerií. Specifickou skupinou jsou pak topmanažeři společností se španělskými či italskými majiteli.
-pda-