Moderní nemocniční lůžka zachraňují životy pacientům a napomáhají k jejich rychlejší rekonvalescenci. Obchod s těmito sofistikovanými zařízeními je ve světě výnosným byznysem. Hlavní roli hraje v této branži v Evropě Zbyněk Frolík a jeho Linet Group, jenž patří k největším tuzemským příjemcům peněz z evropských fondů. Zprávu uvedl portál BusinessInfo. cz.
Skupina vznikla před čtyřiadvaceti lety v polorozpadlém statku v Želevčicích u Slaného s nepatrným vstupním kapitálem.
Dnes je třetí největší firmou v oboru na světě s mnohamiliardovým ročním obratem a brousí si zuby na asijský trh, který má do deseti let představovat dvě třetiny nové světové klientely.
„Začínali jsme s ohnutými trubkami, čtyřmi kolečky a jedním motorem v zádovém díle. Dnes je na lůžku prováděno mnoho monitorovacích funkcí, komunikuje s dalšími přístroji a stále se bude zdokonalovat schopnost předpovídat nastupující choroby,“ říká Frolík. Moderní lůžka pro akutní péči jsou schopná rozpoznat u pacienta infarkt i další závažná nemocnění.
Síla evropských peněz
Rozvoji společnosti pomohly významnou měrou evropské dotace. Polovinu všech dotačních projektů firmy od roku 2008 do loňska spolufinancovala EU. Celkově využil Linet evropské fondy na dvanáct projektů za celkem 105 milionů.
„Z evropských peněz bylo podpořeno vybudování našeho vývojového centra nebo inovace výrobních procesů,“ prozrazuje mluvčí Linet Jan Hrabovský.
Evropské dotace ale Linet posouvají dopředu nejen ve výrobě. Využívá je na projekty, zaměřené na sociální oblast, vzdělávání nebo zlepšení podmínek pro své zaměstnance.
„Z Evropského sociálního fondu byla financována například firemní mateřská škola Linetka, program na podporu žáků technických oborů SŠ a odborných učilišť, či projekt HRAD (pracujeme Harmonicky, Rovnovážně, Alternativně i Doma) zaměřený na slaďování pracovního a osobního života,“ doplňuje Hrabovský.
Předmět touhy, ne volby
Krédem firmy je sázka na inovace. Výrobci lůžek zjistili, že je musí hledat především u budoucích zákazníků – tedy přímo v nemocnicích či domovech důchodců. Vztah k zákazníkovi je považován za přidanou hodnotu, každý výrobek má být podle Frolíka „předmětem touhy, ne volby“.
Cestu ke klientovi nyní dláždí i peníze z EU. Vstup do unie navíc zvýšil prestiž českých firem u partnerů z třetích zemí a otevřel jim tak dveře do světa. „Z mého pohledu jako podnikatele i občana jsou přínosy vstupu neoddiskutovatelné. Zlepšila se image republiky při jednání se zahraničními partnery. Kde jsme se před rokem 2004 setkávali s nedůvěrou, tam jsme se začali setkávat s přístupem založeným na respektu. Stejně tak jsme zaznamenali vyšší ochotu vsadit na naše výrobky za hranicemi Evropské unie. Členství v EU fungovalo jako skvělá marketingová podpora,“ říká Zbyněk Frolík.
Nabídku evropských dotací chtějí využít i v budoucnu, pokud to bude dávat smysl pro rozvoj firmy. „Nechceme jít ale cestou "projektů pro projekty". Určité projekty připravujeme, ale je předčasné o nich nyní hovořit podrobněji,“ dodává majitel Linet.
Z Česka, které bylo zpočátku pro Linet jakousi podnikatelskou laboratoří, v níž se jí dařilo lůžka poměrně úspěšně vyvíjet a vyrábět, vyrazila firma do světa. Dnes je většina z jejího téměř desetimiliardového obratu tvořena prodejem výrobků na zahraničních trzích. V Česku se ze 75 tisíc lůžek ročně prodají jen dva tisíce a podíl na celkovém obratu firmy je zhruba dvouprocentní. Většina produkce jde do zahraničí, a to do více než stovky zemí.
„Konkurence je dramatická. Dva největší výrobci jsou ze Spojených států amerických, což je aktuálně největší odbytiště na světě. Tyto firmy mají před námi sto let náskok a lídr v oboru kontroluje polovinu amerického trhu,“ upozorňuje Frolík.
Slyšeli jste už o společnosti Linet a jejich výrobcích?
Sdělte nám svůj názor pod tímto článkem nebo na Facebooku.
-lhe-