Ministerstvo školství argumentuje příkladem, že zatímco ředitel školy se 192 žáky a deseti třídami má rozpočet 4,4 milionu, ředitel se stejným počtem žáků v osmi třídách má o téměř 200 000 korun méně. Nově by školy měly dostávat peníze na ideálně naplněnou třídu, například s 24 žáky. Pokud by měly dětí méně, dostávaly by i méně peněz. Proto je nutné změnit systém financování škol, aby ředitelé věděli, kolik peněz budou mít v příštím roce. Nyní jsou mezi školami ze stejného kraje rozdíly ve financování na jednoho žáka až 30 procent.
Školské odbory už si ale propočítaly, že při novém systému financování by například v okrese Rakovník zůstaly jen městské školy, ostatní by nejspíš musely zrušit druhý stupeň a nejspíš by se z nich staly malotřídky. Už nyní totiž obce s malým počtem dětí na školy doplácejí, větší finanční zátěž by mnoho z nich nezvládlo.
Rušení škol ale kvůli novému modelu financování ministerští úředníci odmítají. Nový systém má prý zefektivnit síť škol, ušetřené peníze by mohly jít na zkvalitnění výuky, například na moderní pomůcky nebo asistenty pedagoga.
-pda-