Mezi zaměstnanci Škody Auto budí nový projekt s názvem GreenFuture trochu rozpaky. Na jedné straně je to snaha vyrábět co nejzeleněji, na druhé straně je to boj o každou korunu, kterou výroba aut stojí. V každém případě ho ve Škodovce pocítil na vlastní kůži každý: firma stáhla vytápění v továrních halách – ve většině z nich na 18 stupňů – i v kancelářích. Některým pracovníkům se v návaznosti na projekt změní také výplatnice.
Škoda Auto tím chce ušetřit až čtvrtinu nákladů na energie. Ve hře jsou stamiliony. Ročně automobilka utratí za energie kolem 2,5 miliardy korun, čtvrtinová úspora znamená snížení nákladů až o 625 milionů korun ročně. Část manažerů, kteří mají výrobu na starosti, bude mít přímo i bonusy nastavené podle toho, jak se jim podaří náklady snížit. V řadě provozů tak nejspíše vymění zaměstnanci pracovní tričko za mikinu. K přiškrcení tepla došlo i v kancelářích.
Úspory mají pomoci, aby společnost nemusela šetřit tím, že začne propouštět. „Je to ve firmě citlivé téma. Začali jsme na halách měřit, zda nedochází k porušování norem,“ říká šéf odborů ve Škodě Auto Jaroslav Povšík.
Automobilka se na toto téma vyjadřuje podle serveru Idnes.cz spíše obecně. „Optimalizace teplot ve výrobních halách je proces, který se realizuje dlouhodobě a je pravidelně vyhodnocován. Po posledních zkouškách bylo rozhodnuto o doplnění dalších teploměrů do hal pro zpřesnění regulace teploty,“ uvádí David Šikola z tiskového oddělení automobilky.
Úspory energie mají ve firmě kontrolovat i speciálně vyškolení zaměstnanci. Trojice lidí má například po závodě chodit a zjišťovat, zda se někde zbytečně nesvítí. Škoda nicméně zatím nevzkřísila své zřejmě nejúsměvnější úsporné opatření, se kterým přišla v krizi v roce 2008: zákaz podávání kávy na poradách.
Největší česká firma v poslední době klade na svoji „zelenost“ čím dál větší důraz. Velká část tepla a elektřiny pochází ze spalování biomasy namísto hnědého uhlí a také se snižuje objem emisí u nových vozů.
K čemu podle vás povede snížení teploty na pracovištích Škody?
Povězte nám svůj názor pod tímto článkem nebo na Facebooku.