Celkem 78 % české populace vnímá společenskou odpovědnost firem (CSR) za důležitý doplněk role státu. Nejpřínosnější je dle 45 % Čechů zodpovědné chování firem v oblasti zdraví zahrnující prevenci i léčbu nemocných. 39 % lidí pak spatřuje přínos CSR v péči o životní prostředí. Vyplývá to z výzkumu Bayer Barometr 2016. Stále častějším motivem firem pro zapojení do CSR aktivit je zájem o loajální zaměstnance, zlepšování výkonnosti a konkurenceschopnosti podniku. Zprávu uveřejnil portál BusinessInfo.cz.
Podle nejnovějších poznatků společnosti Bayer je CSR firmy podstatné pro mladší osoby. Ze skupiny lidí ve věku od 18 do 34 let považuje CSR za důležité 23 % respondentů. Starší občané jsou k CSR obecně skeptičtější. U lidí ve věku od 50 do 65 let je to již jen 13 %.
Mezi hlavní příčiny prozatím nízké rozšířenosti konceptu CSR patří jeho teoretická neznalost. I přesto je o rozšíření konceptu CSR v rámci české populace velký zájem a postupně jej začíná uplatňovat širší okruh firem.
Podrobné výzkumy Business Leaders Fora, Byznysu pro společnost a projektů EMPRESS z let 2008–2012 potvrzují, že se již necelá polovina zaměstnanců firem setkala s konceptem CSR. Ve velkých firmách je to až 64 %, ve středních 36 % a v malých 30 %.
„Mezi největší přínosy CSR patří zejména posílení firemní kultury, zlepšení celkového image podniku a vyšší spokojenost zaměstnanců i loajalita zákazníků,“ vysvětluje personální ředitelka ZKL Lada Serreli. Naopak omezující bariéry pro zavedení kvalitního CSR firmy spatřují především v přílišné byrokracii, nedostatečné podpoře ze strany státu a v těžko prokazatelných finančních přínosech.
Firmy se věnují péči o zaměstnance, ochraně životního prostředí a pomoci komunitám
Společenská odpovědnost firem se v České republice rychleji rozvíjí zejména v posledních deseti letech. Společensky odpovědné aktivity firmy zpočátku realizovaly formou jednorázových projektů z dílčích oblastí. Postupně pak firmy začaly integrovat společenskou odpovědnost do systému řízení firmy. Nejčastěji zařazují společensky odpovědné aktivity do oblastí, jako je například péče o zaměstnance, kteří mohou díky CSR čerpat různé benefity.
Podle výzkumu Bayer Barometr 2016 vidí přínos v podpoře vzdělání až 28 % lidí ve věku od 18 do 34 let. „Podpora vzdělávání zaměstnanců je výhodným benefitem pro obě strany. Firma získá fundovaného a loajálního odborníka a zaměstnanci se mohou dále rozvíjet ve své práci,“ popisuje Lada Serreli z koncernu ZKL. Mezi další oblíbené oblasti CSR aktivit patří opatření na ochranu životního prostředí a pomoc komunitám, vztahy s dodavateli a další. Každoročně je v České republice vyhlašována Národní cena ČR za CSR.
Zdroj: převzato z www.businessinfo.cz
Sdělte nám svůj názor pod tímto článekm nebo na Facebooku.
-lhe-