Rok 2017 byl historicky nejlepším rokem pro český automobilový průmysl. Výroba motorových vozidel v roce 2017 přesáhla vůbec poprvé hranici 1,4 milionu automobilů. Analytici letos očekávají zpomalení růstu produkce nových automobilů i samotných prodejů.
Automobilky v Česku za sebou mají rekordní rok. Loni vůbec poprvé vyrobily více než 1,4 milionu motorových vozidel, což se předtím nikdy nepodařilo. Zlaté časy zažívá v současné době celý automobilový průmysl.
"Rekordních hodnot dosahuje i výroba v subdodavatelském sektoru. Tyto velmi příznivé výsledky automobilového průmyslu jsou ovlivněny pozitivním vývojem evropské i světové ekonomiky a rostoucí spotřebitelskou poptávkou po vozidlech v Česku i Evropě," vysvětluje prezident Sdružení automobilového průmyslu a člen představenstva Škody Auto Bohdan Wojnar.
Výrobu táhla v minulém roce tradičně Škoda Auto, která stála za více než 60 procenty české produkce osobních automobilů. "Rok 2017 byl pro nás nejlepším v 122leté historii naší společnosti," pochvaluje si předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier.
Mladoboleslavská automobilka v minulém roce zvýšila produkci v Česku o více než 12 procent, a vyrobila tak bezmála 860 tisíc automobilů. Rekordní byly také dodávky nových vozů. Celosvětově k zákazníkům ze všech závodů automobilky zamířilo přes 1,2 milionu škodovek, přičemž nejvíce vozů šlo do Číny.
Tahounem trhu je Škoda Auto
Druhý největší výrobce v Česku − Hyundai − vloni zůstal zhruba na svém. Z jeho továren vyjelo 356 700 vozů, což je ve srovnání s rokem 2016 o půl procenta méně. Letos plánuje automobilka, která stála za čtvrtinou loňské produkce v Česku, šlápnout na brzdu. Vyrobit chce jen 330 tisíc nových aut. Důvodem je podle firmy pokles objednávek z Velké Británie, ale také očekávané zpomalování poptávky v celé Evropě.
Nedostatek lidí brzdí výrobu
Zatímco loni rostla automobilová produkce rychlým tempem a meziročně poskočila o 5,2 procenta, letos analytici očekávají, že tahoun české ekonomiky v růstu mírně zpomalí. Automobilky se potýkají s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků. Z celé Evropské unie má právě Česko nejnižší nezaměstnanost, a firmy proto musí častěji odmítat zakázky. Nemohou také růst tak rychle, jak by si představovaly. Stále více se jich proto snaží shánět zaměstnance v zahraničí, především pak na Ukrajině. Na pracovníky z východu však musí kvůli komplikované administrativě čekat po podání žádosti často déle než půl roku.
"Nedostatek pracovních sil začal být významnou brzdou růstu, přičemž tlačí vzhůru inflaci a úrokové sazby. Tyto faktory způsobí v roce 2018 postupné ochlazení domácí spotřebitelské poptávky a mírné oslabování růstu v Evropě i na dalších zahraničních odbytových trzích českých exportérů," říká ekonom a rektor Škoda Auto Vysoké školy Pavel Mertlík.
Nákladních vozů výrazně přibylo
Přestože naprostou většinu vyrobených motorových vozidel tvoří osobní automobily, do celkových čísel se počítají také motocykly, autobusy a nákladní vozy.
Právě výroba nákladních automobilů loni zaznamenala procentuálně největší přírůstek. Celá přitom stála na společnosti Tatra Trucks, která byla jediným českým výrobcem nákladních vozů v Česku. Celkem jich vyrobila 1481 kusů, což je meziročně o necelých 12 procent více. Přestože většina tatrovek mířila do zahraničí, podle firmy rostl zájem ze strany tuzemských dopravců.
Poptávka po nových autech v Evropě roste už čtvrtým rokem po sobě. Loni se v unii prodalo 15,1 milionu nových vozů, což je vůbec nejvíce od roku 2007. Češi vloni nakoupili celkem 271 595 nových osobních aut, čím také překonali všechna dosavadní maxima. Jestli však budou rekordní čísla z loňského roku letos překonána, není jisté.
Podle odborníků se letos růst prodejů zpomalí. "Předpokládáme, že nebude trvalý a že se jednou zastaví. A je možné, že se této době již blížíme," říká tajemník Sdružení dovozců automobilů Josef Pokorný.
Podle analytika Vojtěcha Opleštila z poradenské společnosti PwC již navíc tuzemský trh dosáhl úrovně přirozené obnovy vozového parku. Také to povede k nižší poptávce, což bude mít ve výsledku vliv na samotnou výrobu.
Zdroj: www.ihned.cz
-lhe-