Tento týden se ve společnosti Škoda Auto konalo třetí kolo kolektivního vyjednávání. Odboráři jsou nespokojení a nepřistoupí na současnou nabídku automobilky. Oznámili, že začnou s přípravou časově neomezené stávky. Odbory Škody Auto chtějí po firmě větší růst platů, než firma navrhuje.
Odboráři Škody Auto po úterním kolektivním vyjednávání o platech oznámili, že jim dochází trpělivost. Jednomyslně odmítli mzdové návrhy firmy a ohlásili, že pokud v největším českém podniku neporostou platy rychlejším tempem, budou stávkovat. "Všichni potvrdili bojovnou náladu a připravenost k časově neomezené stávce na podporu dosažení přijatelných výsledků kolektivního vyjednávání," uvedl vyjednávací tým odborů KOVO ve svém prohlášení. Odboráři současně dodali, že již přípravu k časově neomezené stávce iniciovali.
Škoda Auto se k celé situaci odmítá vyjadřovat, dokud kolektivní vyjednávání nebude u konce. Podle odborového předáka Jaroslava Povšíka firma navrhuje růst platů o částku, která je zhruba na úrovni inflace. Ta v Česku v roce 2017 činila v průměru 2,5 procenta. "Něco takového jsme jednoznačně odmítli," říká Povšík.
Nová dohoda o mzdách má platit od letošního dubna do konce března 2019. Odbory a vedení automobilky tak už nemají ani dva měsíce na to, aby se dohodly.
Zástupcům zaměstnanců ve Škodě Auto nyní hraje vše do karet. První věcí je fakt, že se mladoboleslavské společnosti daří. Jeden z největších tuzemských zaměstnavatelů má za sebou nejlepší rok v historii. Automobilka loni ve svých českých závodech vyrobila 858 103 vozů, což je téměř o 93 tisíc více než v roce 2016. Zákazníkům dodala Škoda po celém světě 1,2 milionu aut.
Vysoká poptávka po škodovkách se projevuje i v zisku automobilky. Ten se za první tři čtvrtletí loňského roku zvýšil více než o 28 procent na 1,2 miliardy eur (30,8 miliardy korun). "Odvedli jsme miliardy do Volkswagenu, pomáháme řešit situaci s emisními problémy. Teď je čas, aby námi vydělané peníze šly i našim zaměstnancům v tuzemsku," je přesvědčen Povšík.
České závody automobilky jsou navíc na svých limitech. Aby Škoda dokázala auta svým zákazníkům v Evropě doručit včas, musí jí vypomáhat závod v Rusku. Ten bude na evropský trh dodávat Octavie, které jsou nejžádanějším modelem automobilky. Vozy se nejprve dovezou do Česka a odtud se pak budou distribuovat dál po Evropě. Škoda potřebuje vyrábět co nejvíce, a proto zavedla systém směn, kdy volno v sobotu a neděli vyjde jen jednou za 13 týdnů. Dohoda o tomto systému pracovní doby, kterou někteří zaměstnanci kritizují, ale brzy vyprší. Odboráři už dříve připustili, že ji prodlouží, pokud by se výsledek jednání o mzdách blížil jejich představám.
Nová dohoda o mzdách má platit od letošního 1. dubna. Odbory a vedení automobilky tak mají zhruba dva měsíce na vyjednávání. Odboráři přitom nevylučují razantnější kroky.Odbory požadují růst mezd minimálně o 18 procent, růst platů by přitom nemusel růst skokově, ale v několika vlnách. Odbory věří, že mohou se svými požadavky uspět. Naději jim dává mimo jiné příklad úspěšné šestidenní stávky, která se loni odehrála v jiném závodě koncertu Volkswagen, v Bratislavě. Tam nakonec zaměstnancům vzrostly platy o 14 procent.
Odboráři chtějí mimo jiné zrušit krácení zaručeného bonusu při délce zaměstnání do jednoho roku. Navíc požadují vyplacení dvou mimořádných prémií jako v loňském roce, kdy zaměstnanci dostali prémie v průměru za zhruba 90 tisíc korun. Průměrná hrubá dělnická mzda ve Škodě loni dosahovala se všemi bonusy v některých tarifních třídách kolem 40 tisíc korun.
V prosinci skončila v automobilce první část kolektivního vyjednávání s odbory, která se týkala pracovní doby a sociálních nákladů. Odborářům se v první části vyjednávání povedlo dosáhnout zvýšení prémie za pracovní výkon na 10 tisíc korun, zároveň se od ledna zvýšily příplatky za práci a ve vícesměnných systémech. Navýšila se také odměna za flexikonto, což je páteční noční směna v Mladé Boleslavi nad rámec klasického směnného systému. Odměna se zvýšila o 100 korun, zaměstnanci tak od ledna za páteční noční směnu dostanou příplatek 1300 korun.
Škoda Auto, která je jedním z největších zaměstnavatelů v Česku, je součástí německého koncernu Volkswagen. Ve třech výrobních závodech v Česku zaměstnává zhruba 30 tisíc lidí. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s místními partnery. Automobilka loni dodala rekordních 1 200 500 aut.
Zdroj: www.ihned.cz
-lhe-