Zástupci Svazu průmyslu a dopravy ČR začali jednat s novými ministry. V srpnu se setkali s ministryní práce a sociálních věcí Janou Maláčovou, ministrem dopravy Danem Ťokem a premiérem Andrejem Babišem. V září navázali jednáním s ministryní průmyslu a obchodu Martou Novákovou. Připravují se schůzky s dalšími členy vlády, aby s nimi Svaz diskutoval o klíčových tématech pro byznys.
Při jednání s ministryní průmyslu a obchodu Svaz apeloval na zjednodušení byrokratického prostředí. „Spoléhám, že paní ministryně bude hybnou silou ve vládě, a bude připomínat, že je potřeba řešit nadměrnou byrokracii, se kterou se musí podnikatelé u nás potýkat,“ komentoval jednání prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák.
Plánují se podnikatelské mise
Jak premiér Andrej Babiš, tak ministryně průmyslu Marta Nováková ujistili podnikatele, že mezi priority vlády patří podpora exportu. „Projevený zájem premiéra například o cestu do Izraele vítám a beru jako pozitivní signál pro podporu exportu. Těší mě i to, že jsme se s premiérem dohodli, že vyzve MPO, MZV a MŽP k přípravě zahraničních cest na další rok. Za podnikatele jsme připraveni spolupracovat a pravidelně zástupce vlády doprovázet do zahraničí s podnikatelskou misí,“ připomněl Hanák silnou roli a 26letou zkušenost Svazu v pořádání podnikatelských misí. Loni jich Svaz uspořádal dvanáct, v letošním prvním pololetí vzhledem k omezené aktivitě vlády pouhé dvě.
S ministryní průmyslu se už Svaz dohodl na uspořádání podnikatelské mise do Jordánska v říjnu. „Hledáme také listopadový termín, ve kterém společně zorganizujeme misi do Kyrgyzstánu a Tádžikistánu,“ uvádí prezident Svazu Jaroslav Hanák. V prosinci pak Svaz spolu s ministryní plánuje podnikatelskou misi do Ruska u příležitosti návštěvy mezinárodní výstavy Mašinostrojenije Metalloobrabotka v Kazani.
Svaz vyzval k zachování funkčního sociálního dialogu
Prezident Svazu Jaroslav Hanák při jednání s premiérem Andrejem Babišem připomněl důležitost funkčního sociálního dialogu. „Zdůraznil jsem, že chceme, aby i nadále tripartita spadala přímo pod úřad vlády, a zajistila si tak respekt u všech ministrů,“ vyzdvihl prezident Jaroslav Hanák význam sociálního dialogu, ve kterém pravidelně za Svaz průmyslu a dopravy vede zaměstnavatelskou delegaci.
Důležitost sociálního dialogu se ukázala například při diskusích o budoucí úpravě minimální mzdy. Svaz dlouhodobě prosazuje, aby v zákoníku práce byl jasně definovaný mechanismus pro určení výše minimální mzdy. „Za posledních pět let se minimální mzda zvýšila o více než čtyři tisíce korun. Pro firmy je důležité, aby byl růst minimální mzdy předvídatelný a věděly, s čím mohou počítat,“ zdůraznil Hanák na setkání s ministryní práce a sociálních věcí Janou Maláčovou.
Přestože na schůzce s ministryní zástupci Svazu diskutovali o mechanismu pro zvyšování minimální mzdy, o pár dnů později představila ministryně návrh, který se sociálními partnery dopředu nediskutovala. Podle něj by v roce 2020 měla minimální mzda činit polovinu průměrné mzdy. „Paní ministryně nás neinformovala, že přijde s návrhem takto vysokého koeficientu. Věřím, že pan premiér tento návrh nepřijme. Postup paní ministryně popírá princip sociálního dialogu. O tomto tématu má jednat tripartita a nikoliv jen odbory se sociální demokracií,“ uvedl Jaroslav Hanák. Svaz průmyslu by podpořil, aby minimální mzda činila 44 procent průměrné mzdy.
Firmy chtějí zrychlit stavbu infrastruktury
Další z priorit, kterou potřebují řešit firmy i společnost, je infrastruktura. O urychlení její výstavby jednal prezident Svazu s ministrem dopravy Danem Ťokem. Následně požádal i premiéra Andreje Babiše, aby vláda zveřejnila přehled staveb, které se budou realizovat díky zákonu o liniových stavbách.
„Pokud se ukáže, že nový liniový zákon umožní výstavbu až osmi nových úseků dálnic a obchvatů po celé ČR, bude to skvělá zpráva pro občany i pro firmy,“ komentoval Hanák dřívější informace z Ministerstva dopravy. Naopak v oblasti železniční dopravy vyzval premiéra, aby se vláda zaměřila na hlavní železniční tah mezi Prahou a Ostravou a zpřístupnila jej i pro nákladní dopravu.
„Nákladní vlaky se dnes na tepnu mezi hlavním městem a Ostravou téměř nedostanou. Odporuje to současným trendům přepravovat náklad více po železnici. Požádal jsem premiéra, aby se situací zabývali. Je to ve všeobecném zájmu,“ vysvětluje Hanák.
-red-