Jak mohou firmy přijít na to, že je zaměstnanci podvádějí? Podle Petra Příhody to není jednoduché. Firmy si ale musejí nakoupit kontrolní zařízení, které jim práci zaměstnanců přesně zmonitorují. Počet zaměstnanců, kteří šidí své zaměstnavatele, podle Příhody roste. Stále více zaměstnanců si totiž podle něj neváží zaměstnaneckých výhod, které mají, a přemýšlejí, jak by si mohli 'přilepšit'.
Podle zjištění společnosti HI Software Development firmy nejčastěji zaznamenaly úniky v oblasti pohonných hmot a vykazování práce, respektive jízd, které neproběhly. Častým trikem je to, že si subdodavatelé stavebních firem do faktur zahrnou jízdy, které buď neproběhly, nebo neměly s daným dodavatelem nic společného. Obchodní zástupci pak vykazují jízdy, které neproběhly, nebo si soukromé jízdy naúčtují jako služební.
U pohonných hmot zaměstnanci podvádějí neustále. Natankované palivo obvykle nekončí v nádrži služebního auta, ale v kanystrech nebo přímo v soukromých vozech. Stupňujícím se prohřeškem je v poslední době podle Příhody také to, že řada řidičů kamionové dopravy uměle navyšuje dobu strávenou v zahraničí: někde před hranicemi zastaví a čekají, jen aby získali větší diety za pobyt v zahraničí.
Spočítat, o kolik by firma mohla během roku kvůli svým nepoctivým zaměstnancům přijít, není ale snadné. Podle expertů to závisí třeba na tom, kolik vlastní firma vozidel a zaměstnanců, jaký typ činnosti firma vykonává. Podle Petra Příhody se ale dá vyčíslit potenciál k úsporám, který většinou dosahuje hodnoty až 30 procent. „Například náš klient, jehož vozový park čítá 20 osobních aut pro obchodní zástupce, nám potvrdil, že jeho úspory za loňský rok na pohonných hmotách čítaly 200 tisíc korun, což činí 20 procent roční částky, kterou za pohonné hmoty vydají," citoval deník Lidové Noviny Petra Příhodu. Ve skutečnosti ale firmy ušetří mnohem víc. V souvislosti s kontrolou se prý zvyšuje efektivita práce i produktivita. Zaměstnanci se totiž u klientů 'nezdržují', protože už vědí, že kontrolní systém tyto prodlevy umí ukázat.
-pda-