Obyvatelé ČR ve věku 18 až 30 let jsou ke své budoucnosti podstatně skeptičtější než mladí lidé ve většině jiných zemí. Napsal to server Novinky.cz.
Plných 51 procent těchto Čechů si totiž myslí, že stát, v němž žijí, má už své lepší dny za sebou. Stejný názor přitom ve světě zastává pouze třetina mladé populace. Vyplývá to ze studie, kterou na zadání společnosti Telefónica a britského listu Financial Times vypracovala agentura Penn Schoen Berland.
Základem byl průzkum, v němž bylo ve 27 zemích čtyř kontinentů počátkem letošního roku osloveno 12 171 respondentů zmíněné věkové kategorie, z toho 500 Čechů.
„Mladí Češi jsou ve srovnání se svými cizími vrstevníky méně optimističtí a mají více obav z budoucnosti. Přesto však více než tři čtvrtiny z nich pociťuje spokojenost se svým současným životem,“ uvedla ředitelka korporátní komunikace Telefóniky Czech Republic Dana Dvořáková.
Za největší problémy své země považují mladí Češi ekonomiku, sociální nerovnost, politickou nestabilitu a za svůj osobní problém přechod ze školy do profesního života. Více než polovina se jich obává, že nebudou mít dost peněz na důchod a budou proto muset pracovat až do smrti.
Tři čtvrtiny dotázaných si sice myslí, že mají v ČR dostatek příležitostí k podnikání, většinou jim ale chybí podnikatelský duch. Přednost zpravidla dávají zaměstnaneckému poměru a práci, která je těší, a to i za cenu nižšího výdělku. V zahraničí, zejména v západní Evropě, by ovšem rádo pracovalo 65 procent mladých lidí.
Naprostá většina mladých hodnotí jako dobré až excelentní své znalosti v používání moderních technologií. Ty u nich hrají důležitou roli při překonávání jazykových bariér a hledání práce, současně ale zvětšují rozdíl mezi bohatými a chudými lidmi.
„Postoj k moderním technologiím navíc názorově rozděluje muže a ženy,“ komentuje závěry průzkumu Dvořáková. Za technicky velmi vyspělé se totiž považuje 15 procent mladých českých mužů, ale jen pět procent žen.
Co si myslíte o postojích většiny mladých Čechů?
Řekněte nám svůj názor pod tímto článkem nebo na Facebooku.