Přes sedm tisíc učitelů je aktuálně v evidenci na úřadech práce. Necelá polovina z nich hledá zaměstnání od začátku července. A když už práci mají, stěžují si na nízké platy. Napsal to server Zprávy.rozhlas.cz.
Někteří učitelé proto pracují i o prázdninách. Stávají se z nich průvodci nebo trenéři ve fitcentru. Jiní třeba učí cizince češtinu.
Nastupující učitelé mají plat kolem 20 tisíc korun hrubého. A to i po šesti letech praxe. Pak se jim mzda zvyšuje o necelou tisícovku.
„Vyžít se z toho dá, ale žít se z toho rozhodně nedá. Musím si navíc vydělávat. Snažím se i přes rok, ale tam je to hodně omezené časem. A tak teď, když jsou prázdniny, nemůžeme si dovolit jet na dovolenou na měsíc a půl,“ popisuje učitel tělocviku a výpočetní techniky na pražském gymnáziu Michal Müller.
Podle něj jsou na tom víceméně stejně i další kolegové. „Co třeba vím, tak němčinář pracuje třeba v Německu.“
V ČR je zhruba 60 tisíc učitelů. Důvodem, proč jich je o prázdninách v evidenci úřadů práce přes sedm tisíc, je hlavně to, že s nimi ředitelé škol uzavírají smlouvy na dobu určitou.
Podle ředitele odboru vzdělávací soustavy na ministerstvu školství Jakuba Stárka za to může novela zákoníku práce, která platí od začátku loňského roku.
„To znamená, že s tím pedagogem lze uzavřít celkem třikrát pracovní poměr na dobu určitou a až čtvrtá smlouva musí být na dobu neurčitou,“ říká Stárek.
Ministerstvo podle něj vyzvalo ředitele škol, aby smlouvy na dobu určitou platily nejen do června, ale až do srpna.
„Pokud by tak nekonali, tak se jedná o rozporné chování s dobrými mravy. Některé stížnosti vyřizujeme tady, některé vyřizuje Česká školní inspekce, ale spíše to spadá do gesce inspektorátu práce a do otázky zákoníku práce,“ dodává Stárek.
Učitelé jsou v České republice dokonce nejhůře placení vysokoškoláci. Jakub Stárek sice zmiňuje, že od roku 2005 se platy učitelů zvyšují, zároveň však přiznává, že ne tempem, jaký by si ministerstvo školství představovalo. Problém by mělo vyřešit zavedení kariérního řádu v roce 2014. Na něm nyní podle Stárka ministerstvo spolu s pedagogickými fakultami pracuje.
„Myslím, že všichni ti, kteří se budou chtít v tom systém nalézt, specializovat, rozšiřovat svoje znalosti a dovednosti a budou mít, řekl bych, vstřícný přístup ke svému dlouhodobému rozvoji a práci ve prospěch žáků a studentů na školách, tak se určitě v tom systému najdou. A s tím samozřejmě bude možné spojit i tu finanční odměnu,“ poznamenává Stárek.
Věříte ve zlepšení podmínek učitelů díky novému kariérnímu řádu?
Řekněte nám svůj názor pod tímto článkem nebo na Facebooku.