Plán restrukturalizace České pošty počítá se zrušením sedmi tisíc pracovních míst za šest let ze stávajících zhruba 30 tisíc pracovníků. Vedení podniku představilo plán na středeční tiskové konferenci. Pošta do restrukturalizace investuje 7,5 miliardy korun, částečně ji chce financovat prodejem nemovitostí. Do roku 2021 se chce opět vrátit k zisku.

„Restrukturalizace má přinést jednodušší a rychlejší fungování služeb a pošty bez front,“ uvedl ve středu generální ředitel národního doručovatele Roman Knap. Jejím základem je rozdělení společnosti na tři obchodní jednotky pod hlavičkou skupiny České pošty.

Vznikne Divize Státní poštovní služby, Divize Logistické služby a Divize Finanční služby a prodej. Každá obchodní jednotka bude mít samostatné účetnictví a zodpovědnost manažerů za své hospodářské výsledky. Zároveň rozdělení podle Knapa jasně ukáže služby a produkty, které jsou pro Českou poštu ziskové a kterých je lepší se zbavit.

Pošta uzavřela minulý rok s provozní ztrátou přesahující miliardu korun. Podle Knapa je podnik v provozní ztrátě čtyři roky, za loňský rok to bylo ale poprvé, kdy byla otevřeně přiznaná a nebyla dorovnána prodejem majetku.

„Pošta je již dlouhodobě ve ztrátě. Pokud bychom nepřikročili k systémovým změnám ve struktuře České pošty, do několika let by Česká pošta přestala existovat,“ řekl Knap. „Pokud bychom nedělali nic, při současných trendech by Česká pošta dosáhla v roce 2022 ztráty přes pět miliard korun,“ dodal finanční ředitel České pošty Roman Schanner.

Pro zaměstnance podnik v rámci restrukturalizace počítá s lepším mzdovým ohodnocením, které bude odpovídat požadavkům na vyšší kvalifikaci. Pošta chce investovat do automatizace a digitalizace, což povede k úspoře pracovních míst, a zároveň bude v budoucnu potřebovat pracovníky s příslušnými dovednostmi.

Snižování počtu míst se uskuteční přirozeným způsobem, protože každý rok z pošty odejde zhruba osm tisíc pracovníků, za které musela hledat náhradu. Celkové mzdové náklady by měly přes očekávaný růst mezd zůstat okolo 13 miliard Kč.

Od dubna podnik mzdy zvýšil o deset procent a průměr by měl letos dosáhnout 27 430 Kč. Stále je to však zhruba pět tisíc korun pod průměrem ČR. Česká pošta nové zaměstnance láká na řadu benefitů, jako je zkrácená pracovní doba, pět dnů dovolené navíc, stravenky, poukázky na volnočasové aktivity či možnost ubytování v rekreačních střediscích České pošty.

Chceme využít rozvoje e-shopů, zní z České pošty

Pošta dál počítá s kompenzací za služby poskytované státu. Ta by měla být v nové výši 1,5 miliardy korun ročně místo stávajících 500 milionů, a to minimálně do roku 2022. Podnik zároveň zachová 3 200 obslužných míst, změní ale jejich podobu, aby lépe odpovídala potřebám lidí, využila možností moderních technologií a byla efektivnější z pohledu nákladů. Zhruba 420 poboček bude zaměřených na expresní vydávání zásilek, 1 300 poboček nabídne možnost samoobslužnosti. Počítá se zhruba 1 500 partnerskými poštami, z toho 600 samoobslužnými, kde si zákazníci vyřídí své poštovní a finanční záležitosti bez nutnosti být fyzicky obslouženi personálem.

Část listovních doručovatelů přejde do balíkové doručovací sítě. Zatímco počet listovních zásilek klesá každý rok zhruba o desetinu, balíkový trh roste tempem 12 až 14 procent ročně díky rozvoji e-shopů. „Česká pošta musí obchodně tohoto trendu využít. Cílem je navýšení tržního podílu v oblasti balíků na 40 procent a dosažení hranice 60 milionů přepravených balíků v roce 2022,“ doplnil ředitel logistiky Petr Cinkl.

Podnik bude i nadále občanům nabízet finanční služby, protože v řadě míst České republiky je poštovní pobočka jedinou možností, kde si peněžní záležitosti vyřídit. V digitalizaci služeb plánuje představit služby typu eSIPO, ePoukázka, nebo eKolek. V doplňkovém prodeji najede na multikanálový koncept otevřený pro klíčové maloobchodní hráče na trhu.

Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit