Svět nyní zažívá největší globální experiment s prací z domova. Mnoho českých zaměstnavatelů testuje takzvaný home office úplně poprvé. Ačkoli je možnost práce na dálku velmi atraktivním benefitem, v době před rozšířením koronaviru ji nabízela pouze pětina českých zaměstnavatelů. Alespoň podle průzkumu LMC, provozovatele pracovních portálů Jobs.cz a Práce.cz.

Práce z domova může pomoci udržet firmy při životě i pomoci zpomalit šíření viru. Ale zaměstnancům ji může vedení firmy pouze doporučit − žádný zákaz ani příkaz udělit nesmí. "Na práci z domova se musí zaměstnavatel se zaměstnancem dohodnout. Nemůže jej zaměstnanci nařídit, pokud s ním sám nesouhlasí," říká Janka Brezániová, advokátka kanceláře TaylorWessing.

Toho využil Jan Kasel, který se před dvěma týdny vrátil z lyžování v Itálii, v době, kdy se na turisty ještě nevztahovala povinná karanténa. Zaměstnavatel mu doporučil, aby pracoval z domova. Na práci se ale potřebuje soustředit, což v bytě se dvěma malými dětmi lze těžko, a tak nabídku odmítl. Zbyly dvě možnosti. Buď Kasel mohl pracovat v náhradním, například coworkingovém prostoru, což by musel zaměstnavatel platit. Nebo Kaselovi po dobu, kdy by mohl být infekční, nepřidělovat práci a dávat mu mzdu v průměrné výši.

Zákoník práce s prací z domova moc nepomůže

Pouze polovina firem, které v Česku práci z domova nabízejí, mají podle LMC jasně nastavená pravidla vzdálené spolupráce. Podle Janky Brezániové je dohoda o podmínkách ale klíčová. Ideální je, když jsou zahrnuté už v pracovní smlouvě, stačí ale i jakákoliv jiná písemná dohoda. Home office má v zákoníku práce jen velmi nekonkrétní zmínku, podle Brezániové si zaměstnavatelé tuto oblast tedy musí řešit sami. Součástí dohody by mělo být to, jak bude práce zadána a odevzdána, jak se bude evidovat pracovní doba či jak budou řešeny případné výdaje zaměstnanců při práci mimo pracoviště (například internetové připojení). "Vhodné je řešit i místo výkonu práce s ohledem na bezpečnost a ochranu a zdraví při práci a také na prevenci úniku citlivých dat." Zaměstnanci by měli být k práci z domova proškoleni.

Hlavní rozdíl při práci mimo pracoviště je podle zákoníku v tom, že si zaměstnanec sám rozvrhuje pracovní dobu. "Za práci přesčas nebo ve svátek mu nepřísluší náhradní volno, mzda nebo plat, a to z toho důvodu, že je na zaměstnanci, jak si plnění pracovních úkolů rozvrhne," uvádí Brezániová.

Možnost pracovat z domova nemají podle dat LMC téměř čtyři pětiny zaměstnanců v Česku. "Ať již proto, že firmy ještě svůj provoz takové možnosti nepřizpůsobily, nebo protože povaha jejich činnosti zatím práci z domova neumožňuje. Jde například o pracovníky ve výrobě a stavebnictví, řidiče nebo třeba lékaře. Pro většinu firem by tak případná karanténa představovala vážný problém," říká Tomáš Ervín Dombrovský, analytik LMC.

Jiná situace je u start-upů. Na portálu StartupJobs.cz, který pomáhá nacházet zaměstnance mladým firmám, nabízí flexibilitu v místě práce 65 procent inzerátů. Ve skutečnosti to asi bude i víc, naznačuje Filip Mikschik, zakladatel a ředitel StartupJobs. "Mnoho firem tuto možnost už do inzerátů ani nepíše, protože je v dnešní době v tomto prostředí spíš standardem," sděluje Mikschik.

Obecně platí, že na pracovní nabídky, které umožňují home office, odpovídá více kandidátů, jedná se o oblíbený benefit. "Ukazuje se, že spíše než finanční bonusy lidé preferují benefity, které jim pomohou vyvážit osobní a pracovní život," tvrdí Mikschik. Na Startup­Jobs roste počet nabídek na takzvanou remote spolupráci, což znamená, že pracovník pracuje dlouhodobě ze vzdáleného místa, často z ciziny. Mezi uživateli StartupJobs má se vzdálenou spoluprací zkušenost nadpoloviční většina respondentů a vyhovovala jim nebo stále vyhovuje. Necelá třetina zkušenost vůbec nemá a téměř 15 procent si home office sice vyzkoušelo, ale nevyhovoval jim.

Virtuální schůzky se množí

To, že hrozba šíření nemoci Covid-19 může být pro firmy také příležitostí, pochopili prodejci nástrojů pro vzdálenou práci. Na trhu existuje řada nástrojů zdarma, a to i bez registrace. I velké technologické společnosti poskytly v reakci na aktuální dění část svých produktů zdarma. Například Cisco nebo Microsoft, podle nichž se zájem o produkty pro vzdálenou spolupráci s vývojem situace po celém světě znásobil.Microsoft zaznamenal nárůst počtu virtuálních schůzek v rámci svého nástroje vzdálené komunikace Teams v Číně o pět set procent. "Nad rámec klasického konferenčního hovoru nabízí Teams i chatování a práci s dokumenty u všech zúčastněných v reálném čase," říká Miroslava Aleksieva, manažerka komunikace Microsoftu.

Cisco zaznamenalo za poslední měsíc sedmkrát větší využití svých nástrojů. "Doba obecně nahrává většímu využívání technologií ve firmách a riziko nákazy koronavirem je jen dalším akcelerátorem," říká Ivan Sýkora, expert na technologie pro týmovou spolupráci společnosti Cisco. "Třicet procent našich největších zákazníků nás kontaktovalo s žádostí o rozšíření počtu připojených uživatelů," říká Ivan Sýkora s tím, že jindy placené navýšení kapacity poskytlo Cisco zdarma.

Zájem vzrostl i u firem, které tyto nástroje dosud nepoužívaly. Umožňují například přístup k datům nebo schůzky s kolegy či zákazníky na dálku. Mohou pak pracovat stejně, jako by spolu seděli v jedné místnosti. Samotné technologie, zdůrazňuje Ivan Sýkora, nejsou vše. "Firemní IT a vedení firmy by pro takový případ měly připravit základní informační dokument, ve kterém uživatelé najdou informace, které jim ulehčí adaptaci na nový proces a přechod na home office."

Fyzických pracovních setkání bude postupem času ubývat, vyplývá ze studie společnosti Gartner. Zatímco dnes tvoří osobní setkání 60 procent všech pracovních schůzek, do roku 2024 jich bude pouze 25 procent. Podle společnosti Cisco se do virtuálního prostředí přesouvá už nyní šedesát až sto procent všech schůzek, a to v závislosti na jejich charakteru či potřebách účastníků.

"Využívání těchto nástrojů mění způsob setkávání. Díky nim se uskutečňují schůzky, které by se jinak vůbec nekonaly. Namísto dlouhých porad s více lidmi se koná více kratších meetingů, což umožňuje dynamičtější řízení a řešení úkolů," popisuje změny Ivan Sýkora.

Zdroj: www.ihned.cz

-lhe-

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit