Místo aby se český autoprůmysl začal vzpamatovávat z dopadů pandemie koronaviru, připisuje si další ztráty. Z výrobních linek českých automobilek vyjelo v lednu navzdory optimistickým očekáváním z konce loňského roku jen něco málo přes 104 tisíc nových vozů, meziročně o 12 procent méně. Od propuknutí pandemie se výroba a prodeje aut v Česku propadly na úroveň roku 2014. Komplikací v posledních týdnech navíc přibývá: na trhu je nedostatek některých dílů − nejen kovových či plastových, ale především čipů. A jejich přepravu komplikují omezení na hranicích s Německem.

"Na trhu panuje velká nejistota. V některých zemích hrozí přísnější a delší lockdown a mnohem delší doba proočkování populace. Česko samo je na tom špatně, do toho přetrvávají problémy v dodavatelském řetězci, zavřené jsou showroomy a jasné není ani to, do jaké míry můžeme počítat s výraznějším oživením poptávky," popisuje vedoucí partner poradenské firmy EY Petr Knap, specialista na automobilový sektor.

V automobilkách a firmách, které pro ně vyrábí díly, v Česku pracuje přímo 150 tisíc lidí a dalších 400 tisíc míst je na ně napojeno nepřímo. Autoprůmysl se podílí devíti procenty na HDP a 26 procenty na průmyslové výrobě. Jeho další vývoj bude mít zásadní dopad na celou českou ekonomiku.

Malé i velké firmy českého autoprůmyslu nyní hledají úspory. Některé již připouštějí, že se dokonce chystají snižovat počty zaměstnanců. "Znovu důsledně prověřujeme všechny své výdaje a náklady, samozřejmě včetně těch personálních," potvrdila HN mluvčí Škody Auto Martina Gillichová.

Škoda již loni částečně snížila počty agenturních pracovníků. Německý koncern Volkswagen, jehož je součástí, nyní plánuje plošně redukovat také ty kmenové. Mladoboleslavská Škoda nebude ve velkém přímo propouštět, podle strategie celé skupiny však přestane nabírat nové lidi na některé uvolněné pozice. V příštích pěti letech takto sníží počet svých zaměstnanců o stovky až jednotky tisíc. Konkrétní čísla však firma neuvádí. Aktuálně v Česku zaměstnává okolo 35 tisíc lidí.

Podobným způsobem jako Škoda se už letos plánuje zbavit části lidí také nošovické Hyundai, pro které v zemi pracuje zhruba 3300 lidí. "Předpokládáme, že na konci roku bude počet našich zaměstnanců o 216 nižší než na konci roku minulého. Snížení nebude řešeno propouštěním, ale přirozenou fluktuací," řekl v úterý HN mluvčí automobilky Petr Michník.

Důvodem je podle něj právě zpomalování výroby. V závodech tuzemských automobilek ji v posledních týdnech komplikuje nedostatek některých komponentů. Především se jedná o polovodičové čipy, které jsou klíčovou součástí řídicích jednotek, palubních počítačů a dalších elektronických zařízení vozů. Čipů je aktuálně nedostatek po celém světě. V Česku to komplikuje především výrobu některých škodovek. Konkrétně modelů Octavia a Fabia. Mladoboleslavská automobilka kvůli tomu byla dokonce v lednu několikrát nucena rušit směny.

Aby byly ztráty co nejmenší a nemusely se rušit další směny, přeskupila automobilka částečně výrobu ve svých závodech. Uvolněnou kapacitu využila například k navýšení produkce elektrického modelu Enyaq iV.

Přesto problém s nedostatkem čipů přetrvává a může i v následujících měsících brzdit výrobu v tuzemských továrnách. "Vzhledem k aktuálním podmínkám předpokládáme, že situace s dostupností čipů zůstane v první polovině tohoto roku nadále napjatá," dodává Gillichová.

Velké komplikace přineslo nejen automobilkám, ale také některým výrobcům součástek částečné uzavření hranic s Německem, ke kterému sousední stát přistoupil v polovině února. Kvůli přísným kontrolám na hranicích minulý týden nabíraly několikahodinová zpoždění dodávky některých součástek či materiálu. To byl problém především pro firmy pracující v takzvaném režimu just in time, kdy přivezené díly od dopravců míří rovnou na výrobní linku.

Některé podniky kvůli tomu musely dokonce na čas přerušit výrobu. Obávají se, že ještě horší by mohla být situace v případě, že by některé státy ještě více zpřísnily opatření. Krize je pro výrobce aut o to těžší, že přišla v době velké proměny celého autoprůmyslu, kterou představuje přechod na elektromobilitu. Automobilky investovaly v posledních letech miliardy do vývoje a výroby elektrických modelů. Pokud tyto vozy letos nezačnou prodávat ve velkém, může to mít významný dopad na jejich hospodaření.

Zdroj: www.ihned.cz 

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit